Bijdrage Staten - Reisverslag uit Oss, Nederland van Ehssane Gounou - WaarBenJij.nu Bijdrage Staten - Reisverslag uit Oss, Nederland van Ehssane Gounou - WaarBenJij.nu

Bijdrage Staten

Door: Ehssane

Blijf op de hoogte en volg Ehssane

13 Februari 2009 | Nederland, Oss

Bijdrage Statenvergadering 13 februari: Basisvoorzieningen niveau

Voorzitter, een reis met het OV begint meestal al thuis: thuis wanneer je op de bank zit en bedenkt hoe je van A naar B kunt reizen. Op dat moment wil de reiziger al weten wat de mogelijkheden zijn en wat er precies van het OV verwacht kan worden. Het tot stand brengen van een BVN is dan ook één van de manieren om het OV naar een hoger kwaliteitsniveau te brengen. De PvdA is daarom blij dat er een dergelijk niveau wordt vastgesteld, want hiermee wil de provincie één niveau van garantie kunnen bieden aan alle Brabanders. Niet per se op alle plaatsen hetzelfde, maar wel hetzelfde minimumniveau op vergelijkbare plaatsen.

Het kunnen garanderen van OV en dat vertalen in een BVN was dan ook een grote opgave. Dit betekende dat we vanaf dag één bovenop het proces zaten. Maar zoals u weet gebeurt dat wel vaker als het om OV onderwerpen gaat. Voor de PvdA is het uitgangspunt dat OV er voor iedereen is en dus zoveel mogelijk toegankelijk dient te zijn. Dit is de reden waarom wij in eerste instantie een 0 scenario, zoals in het begin door GS voorgesteld, niet voldoende ambitie vonden tonen. Vanuit het veld kregen we namelijk signalen dat er behoefte was aan meer en beter OV. Tegelijkertijd vond mijn fractie dat sociale voorzieningen zoals scholen en ziekenhuizen, die overigens attractiepunten in het stuk worden genoemd, goed ontsloten dienen te worden. Het was dus een vanzelfsprekendheid om deze locaties in het basisaanbod te garanderen. Extra investeringen zijn voor de PvdA hiervoor de oplossing, want met het 1+ scenario komt er structureel ruim 1,8 mln. euro bij.

Naast het basisaanbod, wordt er tevens de ruimte gelaten in het ‘vraaggestuurde gedeelte’ voor steden, GGA regio’s, vervoerders en belangenorganisaties om specifieke wensen ter verbetering van het OV makkelijker en transparanter door te voeren. Een aanvulling hierop is de wens van bepaalde GGA regio’s om alvast soepeler om te gaan met de definitie ‘attractiepunten’. We vinden het een goede zaak dat de Provincie hiervoor ruimte biedt. Tenslotte ervaren we de mening en de medewerking vanuit derden als zeer constructief. Deze aanpak dient in het vervolg vooral gecontinueerd te worden, zodat knelpunten adequaat worden opgepakt. Maar zoals het er nu naar uitziet is dit ook de richting die GS kiest. Wel hebben we nog een vraag als het gaat om attractiepunten net over de Brabantse grens, die bijvoorbeeld voor mensen vanuit Werkendam, Cuijk etc., een belangrijke rol vervullen. Hoe denkt GS hiermee om te gaan?

In de commissie hebben we ook veelvuldig aandacht gevraagd voor de haltebereikbaarheid van verzorgingstehuizen. We begrijpen dat het vanwege de complexiteit niet in de attractiepunten kan worden opgenomen, maar hopen wel dat onder de noemer van ‘bovenwijkse functie’ sterk rekening gehouden wordt met de OV toegankelijkheid voor ouderen.

Daarnaast merken we dat er in het algemeen behoefte is aan een OV netwerk dat als geheel functioneert. Zo is in het BVN de regiotaxi gedefinieerd als vangnet. Dit betekent dat op plaatsen en tijden waarop er geen regulier OV rijdt men gebruik kan maken van de regiotaxi. Dit concept biedt dus meer zekerheid, hoewel we beseffen dat momenteel de gemiddelde reiziger nog niet echt bekend is met de regiotaxi als vangnet. We hopen dan ook dat GS naar aanloop van de invoering van het BVN dit duidelijk zal communiceren. Om hieraan een begin te maken wil de PvdA GS vragen om zich in te zetten en de regie te nemen voor het versterken van de positionering van de regiotaxi; te beginnen met één naam herkenbaar voor de Brabanders. Vanuit de regiotaxi organisaties merk je dat hier positief op wordt gereageerd.

Een ander aspect binnen de regiotaxi is de Tarief Kleine Kernen, wat eigenlijk een vangnet en aanvulling is op de regiotaxi, maar dan voor gereduceerd tarief. Ook hier geldt weer dat algemene bekendheid onder de reiziger gewenst is. Behalve de bekendheid vindt de PvdA dat je de TKK niet alleen rondom NS stations moet organiseren, maar juist ook rondom de wat grotere OV transferia die weer een groot aantal kernen ontsluit. De vraag is of GS hiermee al rekening houdt.

Na vandaag zal in ieder geval Brabant de derde provincie in Nederland zijn met een Basisvoorzieningenniveau. Een systeem waarin er transparant keuzes worden gemaakt. Hoewel we met het BVN een stap voorwaarts zetten, betekent dit niet dat we er al zijn. Het BVN moet vooral gezien worden als een dynamisch document wat zich mee ontwikkelt met alle andere Brabantse ontwikkelingen en volgens mij zal dat dus snel gaan gelet onze ambities en vooral gelet op de wensen van de reiziger.

Ehssane Gounou

Ehssane

Beste familie, vrienden en collega’s, Zoals jullie al wellicht weten zijn op 7 maart de Provinciale Statenverkiezingen in Brabant. Met trots deel ik mee dat ik op nummer 9 sta van de PvdA lijst! Voor de volledige lijst kun je kijken op http://www.gewestnoord-brabant.pvda.nl Dit betekent dat vanaf nu de campagne is begonnen, waar ik met veel energie en zin aan begin. Maar campagne voeren kan ik niet alleen en wil jullie daarom vragen om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te stellen van mijn kandidaatsstelling. Ik zet me in voor idealen en hopelijk steunen jullie mij hierin. Tot gauw en Toedels!!! Ehssane Gounou