Kwaliteitsslag binnen het OV - Reisverslag uit Oss, Nederland van Ehssane Gounou - WaarBenJij.nu Kwaliteitsslag binnen het OV - Reisverslag uit Oss, Nederland van Ehssane Gounou - WaarBenJij.nu

Kwaliteitsslag binnen het OV

Door: Ehssane

Blijf op de hoogte en volg Ehssane

01 Februari 2009 | Nederland, Oss

Kwaliteitsslag binnen het OV

Het afgelopen politiek jaar ben ik volop bezig geweest met het openbaar vervoer en zoals het er naar uitziet wordt deze inzet beloond. De Provincie Noord-Brabant stond voor de opgave om te komen tot een Basisvoorzieningenniveau (hierna BVN genoemd) en toetsingkader voor de exploitatie van het openbaar vervoer. Op 13 februari wordt het definitieve Statenvoorstel besproken, maar nu al lijkt er minimaal 1,8 mln. Euro structureel voor het OV beschikbaar te komen. Daarnaast wordt dankzij onze inspanningen beter gekeken naar het ontsluiten OV punten zoals ziekenhuizen, scholen en attracties. Kortom, door deze verbeteringen zal het gehele OV-aanbod van Brabant versterkt worden. Omdat het BVN best abstract lijkt te zijn, zal ik het hieronder verder uitleggen.

Wat is het BVN?

Jaarlijks moet de provincie keuzes maken voor de exploitatie van het openbaar vervoer. Het gaat dan om het al dan niet honoreren van wensen voor verbeteringen van buslijnen, de bediening van kleine kernen, bediening van nieuwe attractiepunten, enzovoorts. Om deze keuzes eenduidig en naar de burger transparant te kunnen maken heeft de provincie behoefte aan een handvat: BVN. Het BVN is het ‘aanbod’ dat de provincie overal wil aanbieden, onafhankelijk of er vraag naar is. Met dit garantieniveau schep je dus duidelijkheid en vertrouwen bij de reiziger. Het garantieniveau kan overal en altijd gelijk zijn, of kan per gebied (stad, platteland) of tijdstip (ma-vrij, za, zon) verschillend zijn, maar voor vergelijkbare situaties (plaats, tijd, etc.) geldt eenzelfde garantieniveau. Het tot stand brengen van dit basisvoorzieningenniveau is één van de manieren om het OV naar een hoger kwaliteitsniveau te brengen. Daarnaast wordt er een toetsingskader vastgesteld om verzoeken van derden en eigen initiatieven af te wegen ten opzichte van de beschikbare middelen. Het is daarom van belang om niet alles in het BVN dicht te timmeren, zodat er ruimte blijft voor aanpassingen binnen bepaalde gebieden waar de OV vraag juist hoger of lager blijkt te zijn.

Input afdelingen en reizigers

De input vanuit de PvdA afdelingen en reizigers is uiteindelijk in onze bijdrage over het BVN in de commissie EMG (Economie, Mobiliteit en Grote Stedenbeleid) meegenomen. Voor de fractie was het erg waardevol om te horen hoe men het OV ervaart. Vooral ook omdat het opstellen van een BVN om keuzes maken gaat, want een hoog BVN betekent minder ruimte in het vrije gedeelte om aanvullende voorstellen te honoreren. Terwijl een laag BVN kan betekenen dat het OV-aanbod te mager is. Al met al was het een goed proces, waarin veel ideeën naar voren zijn gekomen.

Ehssane Gounou
Woordvoerder mobiliteit



  • 02 Februari 2009 - 01:54

    Marrit:

    Hey meis,

    Super goed!! Ik ben trots op je!! Wat moesten we doen zonder jou? (en dat bedoel ik niet sarcastisch ;))Jij gaat het nog ver schoppen!
    Bedankt voor alle inzet voor de maatschappij, daar kunnen veel mensen wat van leren. En nu doorzetten en laat ze maar een poepie ruiken!

  • 03 Februari 2009 - 14:35

    Lieke:

    Oh, kan je please ook naar Vietnam komen zodat ik hier niet meer hoef te verdwalen?!! ;) Ik ben gewoon verwend met dat ov, hoef nooit zelf de weg te zoeken. En de kaarten in NL kloppen met de werkelijkheid, veel te makkelijk allemaal. Nu is het afkicken, maar goed, ook daar leren we van.
    Ehssane, even serieus. Ik ben zeer plaatsvervangend trots dat je telkens weer de topper blijkt te zijn zoals een zeker klasgenoot van je jaren geleden voorspelde :D

    liefs Lieke

  • 03 Februari 2009 - 14:38

    Lieke:

    Voor ik het vergeet, behelst dat garantieniveau ook een afschaf van die *#&*belbus/taxi?!! De meeste brabantse gaten zijn even onbereikbaar als de naam doet zeggen. Een gat betekent een plotseling niets, op zich is het ook logisch dat niets moeilijk te bereiken valt, maar toch. Het zou fijn zijn als ik niet afhankelijk zou zijn van mijn niet-bestaande vouwfiets of rijbewijs plus auto om naar Wanroij te komen.

  • 03 Februari 2009 - 14:39

    Lieke:

    p.s.: ik ben mijn Frans aan het oefenen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ehssane

Beste familie, vrienden en collega’s, Zoals jullie al wellicht weten zijn op 7 maart de Provinciale Statenverkiezingen in Brabant. Met trots deel ik mee dat ik op nummer 9 sta van de PvdA lijst! Voor de volledige lijst kun je kijken op http://www.gewestnoord-brabant.pvda.nl Dit betekent dat vanaf nu de campagne is begonnen, waar ik met veel energie en zin aan begin. Maar campagne voeren kan ik niet alleen en wil jullie daarom vragen om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te stellen van mijn kandidaatsstelling. Ik zet me in voor idealen en hopelijk steunen jullie mij hierin. Tot gauw en Toedels!!! Ehssane Gounou

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1895
Totaal aantal bezoekers 161127

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: